Загружаємо...
Ви тут:  Головна  >  Аналітика  >  Новина

Чому підтримка місцевого самоврядування не у пріоритеті бюджетної політики?

27.05.2020  /  0 Коментарів

Асоціація міст України у пропозиціях до Бюджетної декларації на 2021–2023 роки запропонувала задля зміцнення фінансової спроможності місцевого самоврядування включити до декларації положення щодо необхідності досягнення оптимального розподілу фіскальних повноважень між державним та місцевими бюджетами націленого на спрямування діяльності інституту місцевого самоврядування на досягнення Цілей сталого розвитку 2016–2030 роки, Стратегії сталого розвитку «Україна-2020» (збільшення частки місцевих бюджетів у зведеному бюджеті до 65 відсотків), Стратегії реформування системи управління державними фінансами (зменшення частки трансфертів у доходах місцевих бюджетів до 35 відсотків), розвитку організаційних, правових та фінансових передумов для зміцнення місцевого самоврядування відповідно до положень Європейської хартії місцевого самоврядування.

Міністерство фінансів України розглянуло таку пропозицію АМУ і надало наступну відповідь. У 2020 році за розрахунками Мінфіну питома вага місцевих бюджетів у зведеному бюджеті держави запланована на рівні 40,8 відсотка, яка визначена у приведених умовах: без урахування видатків, пов’язаних із обслуговуванням державного боргу та фінансовим забезпеченням Пенсійного фонду, які є складовою видатків зведеного бюджету та які, на переконання Мінфіну, недоцільно враховувати при визначені питомої ваги, оскільки вони є специфічними видатками.
Мінфін зазначає, що у зв’язку із проведенням галузевих реформ питома вага місцевих бюджетів у зведеному бюджеті держави на середньострокову перспективу буде зменшуватися.
Щодо зменшення частки трансфертів у доходах місцевих бюджетів до 35 відсотків, то міністерство повідомило, що це питання буде розглядатися після отримання пропозицій від головних розпорядників коштів державного бюджету до Бюджетної декларації на 2021–2023 роки.
Асоціація міст України нагадує, що змінами до Державного бюджету на 2020 рік (Закон №553), здійсненими у зв’язку із виникненням і поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, передбачено, що тимчасово, з дня набрання чинності Законом до 1 січня 2021 року, не застосовуються деякі норми Бюджетного кодексу України, зокрема, щодо впровадження середньострокового бюджетного планування, це: положення статті 33 щодо складання та схвалення Бюджетної декларації, частини першої статті 75 щодо прогнозів місцевих бюджетів та статті 75-1 щодо складання та схвалення прогнозу місцевого бюджету, тобто прийняття Бюджетної декларації переноситься на 2021 рік, що обумовлено об’єктивними факторами.
Мінфін повідомив, що міністерство задля забезпечення стратегічного підходу до визначення пріоритетних заходів та здійснення відповідного розподілу обмежених ресурсів і надалі працюватиме у цьому напрямку. І наразі продовжується робота над аналізом можливих політик та фінансової спроможності їх впроваджувати на середньострокову перспективу, зокрема ведеться активна співпраця щодо середньострокового бюджетування з Мінекономіки, НБУ, Мінсоцполітики, головними розпорядниками бюджетних коштів. Також у Мінфіні повідомляють, що під час розробки проекту державного бюджету на 2021 рік Уряд сформує бачення цілей бюджетної політики на середньострокову перспективу.
Разом з тим Асоціація міст України звернула увагу, що в умовах боротьби з COVID-19 бюджетна політика щодо місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин має включати спрямованість на підтримку фінансової спроможності органів місцевого самоврядування. Адже зміни прийняті до Державного бюджету України на 2020 рік здійсненні для запобігання негативним наслідкам кризових явищ у зв’язку із виникненням і поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, підвищення ефективності діяльності державних органів, місцевих органів самоврядування та забезпечення макроекономічної стабільності.
Здійснені напрямки розподілу коштів Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (обсяг якого 64,7 млрд грн) свідчать про те, що підтримка місцевого самоврядування не у пріоритеті бюджетної політики, адже частину коштів вже розподілено таким чином:
  • 29,7 млрд грн додатково виділено Пенсійному фонду України;
  • 6,0 млрд грн отримали фонди, які будуть допомагати безробітним;
  • 1,6 млрд спрямовані для допомоги на дітей родинам ФОП;
  • 2,0 млрд грн були профінансовані медичні закупівлі для лікарень;
  • 3,1 млрд грн були виділені Міністерству охорони здоров’я на додаткові закупівлі лікарням та зарплати лікарям.
Нагадаємо, змінами до Державного бюджету на 2020 рік здійснено часткове та повне скорочення окремих бюджетних програм для місцевого самоврядування в обсязі 9,65 млрд грн. Окрім цього також парламентом було прийнято рішення звільнити на період з 1 березня по 31 березня від оподаткування платою за землю, податком на нерухоме майно. І законодавчі ініціативи спрямовані на погіршення фінансової спроможності органів місцевого самоврядування проводжують з’являтися.
Аналітичний центр АМУ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

You might also like...

На Закарпатті депутата-браконєра можуть призначити заступником директора в ДП “Ясінянське ЛМГ”

Read More →